התפתחות הבריאות • עליה בתוחלת החיים של חולי סוכרת, שיפור במספר המאוזנים

    צבי הדס No Comments on התפתחות הבריאות • עליה בתוחלת החיים של חולי סוכרת, שיפור במספר המאוזנים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מנתוני מכון 'כללית' למחקר בעשור האחרון עולה כי חולי סוכרת חיים בממוצע 3 שנים יותר ביחס לעשור הקודם הגיל הממוצע להופעת המחלה עומד על 58 שנים לאחר עשור, ירידה של שליש במספר השנתי של חולים חדשים במחלה שיפור באיזון חולי סוכרת – לפני עשור שיעור האיזון הגרוע היה 19% לעומת 12% כיום.

    ממצאים אלה עולים מניתוח מאגר נתונים של 2.5 מיליון מטופלים בכללית על פני העשור האחרון ויצירת אלגוריתם להגדרת המחלה באופן אחיד לאורך השנים.

    הנתונים החדשים מדגימים מגמות של תחלואה, תמותה ושיעורי איזון בקרב החולים בעשר השנים האחרונות, ומלמדים כי בישראל המחלה נמצאת במגמת בלימה מבחינת מספר המקרים החדשים מדי שנה, ובשיפור מתמיד בהיבטים של איזון ומניעת סיבוכי המחלה. בישראל נרשמה מגמת בלימה בהיארעות סוכרת, החולים חיים שנים רבות יותר, הם מאוזנים יותר ומדי שנה ישנה ירידה במספר החולים החדשים.

    גיל התמותה עלה בעשור האחרון בשלוש שנים מנתוני מכון המחקר עולה כי בין השנים 2004-2014 עלתה תוחלת החיים של החולים בסוכרת, והגיל הממוצע בו נפטרים חולי סוכרת בכללית עלה מ- 75.4 בממוצע ל- 78.4. אחד הגורמים לשיפור זה בתוצאים הינו, קרוב לוודאי, השיפור המתמיד שחל בטיפול בחולים ובאיזון מחלתם. הנתונים מצביעים על כך שבעוד שבתחילת התקופה כ-19% מחולי הסוכרת לא השיגו איזון סביר של מחלתם , בסוף התקופה ירד שיעור זה לכ-12% בלבד.

    תוחלת החיים של הסוכרתיים עלתה לא רק הודות לשיפור בטיפול ואיזון בסוכרת, אלא גם לשיפור המתמיד בטיפול ביתר לחץ דם, ברמת השומנים בדם ובהתקדמות בטיפול במחלות לב ושבץ מוחי בישראל. כל אלו לא רק הוריד את התמותה (בעיקר בגילאים בהם מתבטאים סיבוכים אלה), אלא גם שיפר את איכות החיים של המטופלים הסוכרתיים, שחווים פחות את הנזקים האופייניים של המחלה כמו ירידה בחדות הראיה ועיוורון, פצעי לחץ ברגליים וקטיעות, מחלות לב וכלי דם ומחלות כליה.

    מספר החולים החדשים המאובחנים בסוכרת מדי שנה פוחת והולך
    עוד מלמדים הנתונים כי אם לפני עשור הגידול במספר החולים החדשים שאובחנו עמד על כ-30,000 חולים בשנה (שיעור של 14.8 חולים ל-1,000 אנשים בסיכון), הרי שבשנת 2014 אנו רואים כי מגמה זו נעצרה ועומדת על כ-20,000 לשנה (כ-9.9 חולים ל-1,000 אנשים בסיכון). הגיל הממוצע להופעת המחלה לא השתנה בעשור האחרון והוא עומד על 58 שנים.

    מהנתונים עולה שהירידה במספר המקרים חדשים מתרחשת למרות שהאוכלוסייה מבצעת מדי שנה יותר ויותר בדיקות דם לאיתור מוקדם של המחלה, ולמרות שבשנים האחרונות נכנסה למעגל המעקב והאבחון גם האוכלוסייה המוגדרת טרום-סוכרתית. לדברי החוקרים, לירידה בהיארעות מחלת הסוכרת שתי סיבות עיקריות – התמעטות מאגר המטופלים הסובלים מהמחלה אך לא עברו בדיקות לגילויה, ובמקביל, ירידה מרשימה בשיעור התחלואה גם בקרב מי שעוברים בדיקות באופן שוטף.

    הממצאים הללו, שפורסמו השבוע בעיתון המדעי Population Health Metrics , עולים בקנה אחד עם פרסומים חדשים מארה"ב המעידים כי לראשונה לאחר שנים רבות, בשנתיים האחרונות מסתמנת מגמת ירידה בהיארעות השנתית של המחלה בארה"ב.

    לדברי פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, "מקובל לחשוב על סוכרת כמגיפה אשר מתפשטת משנה לשנה, ומכלה את משאבי מערכת הבריאות. המחלה היא מחלה כרונית, פרוגרסיבית (מדרדרת), המובילה לסיבוכים קשים וסבל משמעותי. איתור, מעקב וטיפול אחר חולי הסוכרת הפכו ליעד מרכזי של ממשלות וארגונים רבים בעולם. ניתוח נתוני העשור האחרון שבוצע במכון המחקר מלמד על שתי תופעות מנוגדות: מצד אחד, פסק הגידול במספר החולים החדשים הנוספים מדי שנה למערכת . במקביל, שעור התמותה בקרב החולים נמצא אף הוא במגמת ירידה, וכך גם שיעור חלק מהסיבוכים בקרב החולים. ממצאים חשובים אלה ניתן לייחס ליישום והטמעה של תוכניות טיפוליות והתערבות ממוקדת, כמו-גם, יש לקוות, לתחילתו של שינוי בהתנהגות היומיומית של האוכלוסייה, אף כי פעילות רבה עדיין נדרשת בתחום זה לעידוד אורח חיים בריא. אנו עדים שוב לכך שכאשר הקצאת משאבים ארגוניים ומקצועיים ניתנים לטיפול במחלה, כפי שמבוצע על ידי הנהלת כללית ודרגי הניהול והטיפול השונים, ניתן לשפר את הטיפול ולהשיג תוצאות".

    "אסור להתבלבל", מבהיר פרופ' בליצר "מדי שנה עדיין מתווספים יותר חולים במחלה מאשר מתים ממנה- מספר האנשים שחי בישראל עם המחלה לכן ממשיך לעלות – אף כי בקצב פוחת. זו עדיין אחת המחלות בקדימות הגבוהה ביותר לטיפול בכל מערכת בריאות, וגם בזו הישראלית."

    לדברי ד"ר ניקי ליברמן, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה בכללית "התוצאות המדגימות את הירידה בשיעורי התמותה הן עדות לשיפור המתמיד בעשור האחרון בטיפול הרפואי הכולל שניתן לחולי הסוכרת בכללית בפרט ובישראל בכלל, לרבות איזון הדוק של המחלה ושל מחלות נלוות כמו יתר שומנים בדם, יתר לחץ דם וטיפול מתקדם ויעיל במחלות הלב וכלי הדם. המאמצים שמובילה כללית לבלימת קצב ההתפשטות של המחלה הם מוכחים ומבוססים על חשיבה חדשנית של איתור במועד, פיתוח תכניות התערבות מתאימות ואימוץ שיטות ואמצעי טיפול חדשים.



    0 תגובות